حمل و نقل دریایی  چیست؟ در حال حاضر راه های مختلفی برای جابجایی افراد یا اشیا در سراسر جهان وجود دارد. حمل و نقل دریایی  یکی از روش هایی است که به شما امکان می دهد با این روش کالای خود را با امنیت بالا جابه جا کنید. اما این حمل و نقل شرایط و قوانین خاصی دارد و از اصول خاصی پیروی می کند.


حمل و نقل دریایی  به روشی اطلاق می شود که در آن کالاها و افراد با استفاده از وسایل حمل و نقل دریایی از جمله قایق، قایق و سایر کشتی ها روی سطح آب حرکت می کنند. معمولا کالاهایی که در بستر دریا حمل می شوند حجم و اندازه زیادی دارند و سفرهای دریایی زمان زیادی می برد، بنابراین کمتر کسی با این روش سفر می کند. به همین دلیل، بیشتر کشتی ها و کشتی هایی که در دریا حرکت می کنند، برای جابجایی کالا و لوازم مورد استفاده قرار می گیرند.


کشتی های باری مجهز به ویژگی های منحصر به فردی برای حمل و نقل انواع کالا هستند. بسیاری از پورت ها و امکانات و ابزارهای تخصصی آنها برای تکمیل این نوع حمل و نقل با قابلیت اطمینان و سرعت بسیار بالا به خصوص در هنگام تخلیه و بارگیری ایجاد شده است. زمانی که یک کشتی باری وارد بندر می شود، برای تخلیه کار لنگر می اندازد و مسئولان بهداشتی باید با ورود و بررسی مدارک، مجوز لازم را برای اتصال آن کشتی به بندر صادر کنند.


حمل دریایی موثرترین راه برای جابجایی کالا در سطح جهان است و هر ساله بیشترین درصد از کالاهای حمل و نقل را در جهان انجام می دهد. این روش نسبت به سایر روش های حمل و نقل مزایای زیادی دارد. کشتی‌های بزرگی که برای حمل بار طراحی شده‌اند، اکنون ظرفیت بار خود را در هر کشتی افزایش داده‌اند و تقریباً هر کشتی بزرگ می‌تواند هزاران کانتینر را حمل کند.