پست کمپکت چیست؟ یکی از پست های مختلف توزیع برق را می توان با نام پست کمپکت معرفی کرد و در مواردی که امکان فراهم کردن زمین خوب و مناسب برای تشکیل پست زمینی وجود نداشته باشد، از این پست برای توزیع میزان بار یا توان الکتریکی در منطقه استفاده می شود.  پست های کمپکت معمولا در فضاهای باز قرار می گیرند. پست کمپکت در واقع یک محیط یا فضای از پیش ساخته شده نامیده می شود. این نوع پست برق به راحتی قابل حمل بوده و از حداقل ساخت بهره می برد. نصب و قرار دادن پست کمپکت معمولاً نیاز به زمان زیادی ندارد و این نوع تیرها را می توان با حداکثر اطمینان و بالاترین ایمنی کار کرد.


ساختمان اصلی پست کمپکت معمولا شامل یک سری پی های مناسب به همراه سازه های اسکلت فلزی می باشد و تمامی درها و بدنه آن با پوششی از ورق های فلزی محکم ساخته می شود. تیرهای کمپکت نیز همراه با سایر دستگاه ها و تجهیزات مانند تابلو برق صنعتی، تابلو فشار ضعیف، ترانسفورماتور و سایر دستگاه ها و متعلقات نصب می شود.


مردم عمدتاً در اکثر ساختمان ها و مراکز صنعتی از تیرهای پیش ساخته کمپکت استفاده می کنند. قطب های کمپکت معمولا در اکثر صنایع سبک و سنگین مانند پالایشگاه ها، نیروگاه های توزیع برق، نیروگاه های بادی، شبکه های توزیع نیروی فشار متوسط و غیره استفاده می شود. از مزایای پست کمپکت می توان به نصب آسان، بهره برداری راحت، کاهش هزینه ساخت و امکان نصب در مکان های عمومی اشاره کرد.


لوازم و تجهیزات پست کمپکت


لوازم و تجهیزات پست کمپکت شامل موارد زیر خواهند بود:


بدنه پست کامپکت: بدنه این تجهیز معمولا از بتون، فلز یا فایبر گلاس تولید می‌شود و سپس رنگ‌آمیزی آن را با رنگ پودری الکترواستاتیک انجام می‌دهند. این کار باعث می‌شود که در سطح بدنه آن یک گستره عایقی ایجاد شود.


ترانسفورماتور: از آن جایی که باید نیروی برق توزیع شود از ترانسفورماتور بهره می‌برند. بار ترانس با توجه به دمای محیط، میزان قدرت پست کمپکت و کلاس حرارتی مشخص می‌شود. ترانسفورماتور با توجه به تراکم بار در مناطق شهری، ظرفیتی حدود ۸۰۰ کیلو ولت آمپر دارد.


تابلو برق فشار متوسط: در ساختمان پست کمپکت از تابلو سه سلولی 20kw، تابلو برق فشار ضعیفی با ظرفیت ۴۰۰ کیلو ولت و تابلو برقی فشار متوسط با ظرفیت ۸۰۰ کیلو ولت استفاده شده است. هر تابلو استفاده شده در این محفظه توسط یک کابل هادی به زمین متصل شده است.


تجهیزات اندازه‌گیری: اجزای کوچک و بزرگ زیادی داخل پست‌های توزیع کننده وجود دارد که در نهایت عملکرد آن‌ها به توزیع مناسب نیروی برق ختم می‌شود. از جمله تجهیزات اندازه‌گیری داخل این تابلو برق می‌توان به بریکرها، فیوزها، کنتورها و… اشاره کرد. هر کدام از این تجهیزات مشخصات منحصر به خود را دارند و برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شوند.


اینترلاک: اینترلاک مجوز زدن کلیدهای داخل محفظه را صادر می‌کند. در واقع این قطعه شامل بخش‌های مختلف مابین تابلو برق می‌شود. زمانی که این قطعات در حالت باز هستند می‌توان کلیدهای قدرت، قطه و وصل و یا جدا کننده را فعال کرد. سیستم قفل کننده یا اینترلاک یک سیستم مجاز کننده کلید زنی خواهد بود که سطح ایمنی تجهیزات را در زمان تعمیر یا کار با پست افزایش می‌دهد.


سیستم حفاظتی و امنیتی: اساسا در زمان بهره‌برداری از سیستم این کار را برای کاهش ضریب بروز خطا انجام می‌دهند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد