تسمه مسی به طور گسترده در سیستم های زمین و صاعقه گیر استفاده می شود. آنها این تسمه ها را از فلز مس با خلوص بالا تولید می کنند. 99% این تسمه ها در تابلوهای برق یا محصولات برودتی و لوازم خانگی استفاده می شوند و به عنوان یک هادی پرکاربرد در سیستم زمین برای حفاظت در برابر صاعقه محسوب می شوند. این محصول به نوبه خود دارای انواع مختلفی از جمله گیره تسمه به میله زمین، گیره تسمه به سیم زمین و گیره تسمه به سیم و گیره میله زمین می باشد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.


نوارهای مسی تولید شده دارای خواص الکتریکی و مکانیکی منحصر به فردی هستند که بسیار انعطاف پذیر هستند. این نوارها همچنین دارای استحکام کششی بالایی هستند و مقاومت در برابر خوردگی قابل توجهی از خود نشان می دهند. تسمه های مسی از فلز مس ساخته شده اند و به همین دلیل رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته و گرما هستند.


بزرگترین مشکلی که هنگام استفاده از نوارهای مسی در سیستم سوپر سولفاتاسیون مشاهده می شود. علاوه بر این، هزینه بالای آن منجر به سرقت آنها می شود، بنابراین پیشنهاد می کنیم به جای نوارهای مسی، از تسمه مسی قلع شده به عنوان سیم زمین استفاده کنید که گزینه بسیار خوبی است. اگر به جای کابل از تسمه های مسی استفاده شود، قطعا مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. به عنوان مثال، انشعاب بسیار آسان تر خواهد بود یا اینکه به راحتی می توان آن را جایگزین کرد. از آنجایی که تسمه‌های مسی از استحکام بیشتری نسبت به کابل‌ها برخوردارند، زیبایی خاصی نیز دارند و جریان الکتریسیته را راحت‌تر در خود هدایت می‌کنند. اساساً تسمه مسی به روش های مختلفی خم می شود که باید با آنها آشنا باشید.


کاربرد تسمه مسی


از تسمه  مسی در محصولات برودتی و لوازم خانگی و تابلوهای برق استفاده می شود اما کاربرد اصلی آن در چاه های زمینی است. سیستم ارت به معنی زمین و سیستم ارت است، برای جلوگیری از برق گرفتگی باید هر جریان الکتریکی را به زمین وصل کرد که به آن چاه زمین یا سیستم ارت می گویند. سیستم اتصال زمین هنگام اتصال کوتاه یا نشتی جریان از تجهیزات و جان انسان محافظت می کند. هدف از اجرای چاه زمین این است که در صورت تماس هر یک از هادی های فاز یا خنثی با محفظه دستگاه یا نشتی مدار الکتریکی، می توان این نشتی را از طریق سیم زمین به زمین منتقل کرد و از برق گرفتگی و آسیب جلوگیری کرد. 


مکانیسم اثر چاه ارت نیز به این صورت است که وقتی سیم های فاز به طور کامل به سیم زمین متصل می شوند، فیوز متصل به آن فاز عمل کرده و جریان را قطع می کند. در صورتی که مدار زمین دارای فیوز حیاتی یا FI باشد، زمانی که سیم نول کاملاً به سیم زمین متصل شود، این فیوز جریان 30 میلی آمپری را قطع کرده و جریان فاز و نول را به طور کامل قطع می کند.


امروزه از سیستم چاه زمین در بسیاری از موارد در ساختمان ها و پروژه های مختلف برقی و حتی در سیستم های مخابراتی و تلگراف برای جلوگیری از نویز شبکه استفاده می شود.علاوه بر این، در سیستم های انتقال قدرت، سیستم اتصال به زمین ضروری است، علاوه بر این، تسمه زمین مسی را می توان به عنوان هادی پایین رونده در سیستم صاعقه گیر و همچنین به عنوان هادی اتصال به زمین استفاده کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد